tirsdag 12. februar 2008

Ahlan wa sahlan fi filistin!

Velkommen til Palestina, dette vakre, men konfliktfylte stedet som har vært mitt hjem i over 5 måneder. Jeg jobber som frivillig på Shepherdsfield YMCA i Betlehemsområdene gjennom KFUK-KFUM Globals utvekslingsprogram goCY. Jeg har gjennom dette programmet fått en unik mulighet til å se KMs globale arbeid med egne øyne, fått et ordentlig innblikk i hvordan livet er i Palestina og fått mange venner for livet. Jeg trives faktisk så godt at jeg ikke helt vet om jeg vil dra hjem igjen :-) Jeg anbefaler alle som har mulighet og lyst til å søke på goCY, for en gyldnere sjanse til å oppleve verden er det sjeldent man får!

Jeg er 22 år og er fra Røa i Oslo. Jeg har en bachelorgrad i Midtøstenkunnskap fra Universitetet i Bergen, så man kan trygt si jeg befinner meg på rett plass! Jeg er definitivt et språkmenneske, er veldig glad i å reise, møte nye mennesker og å oppleve nye kulturer. Musikk og film ligger mitt hjerte nær, jeg liker å bake og med fare for at dette høres ut som en kontaktannonse, jeg liker å gå tur i skog og mark! Jeg er naturligvis mer enn gjennomsnittet opptatt av Palestina og konflikten her, mer om hva jeg har gjort siden jeg kom kan dere lese på bloggen min. Legg gjerne igjen en kommentar!

Jeg gleder meg veldig til å få besøk av engasjerte KMere! Det jeg ser aller mest frem til er å få vist situasjonen her, for det er virkelig stor forskjell på det å lese om noe og å faktisk se det med egne øyne. Media har en tendens til å male et svart/hvitt-bilde av forholdene her i områdene, jeg ønsker å få med alle nyansene, positive som negative.

Sånn på tampen vil jeg si at jeg ble veldig lei meg da jeg hørte at Andreas ikke kunne være med pga sykdom. Andreas, du vil bli savnet! Riktig god bedring!

Da gjenstår det bare å ønske planterne lykke til med pakking og god reise! Dette skal bli en tur dere sent vil glemme!

Store klemmer fra Maria

Ingen kommentarer: